Ahogy lenni szokott a mára tervezett munkák a motoron kicsit csúsznak, egy ügyfél Favorit miatt, de fotóztam egy kicsit, aztán visszapakoltam, kicsit rendszerezve a dolgokat.
Fabia főtengely |
Szóval főtengely: Fabia főtengelyt elsősorban a nagyobb lökete miatt használunk, 78-as löketével a Favorit - Felicia 72-es lökete áll szemben. Használatával közel 1400 ccm-t és nagyobb nyomatékot kapunk, igaz kevésbé lesz ideális majdnem "kocka" motorunk, mint egy Favorit esetében.
Fabia főtengelyt többféleképpen lehet Favorit vagy Felicia blokkal házasítani, jelen esetben a következő átalakítások történtek: a blokk belső feléből kiszedtünk - lásd első rész, a Fabia főtengelyre a Favorit támcsapágyak felfekvő felülete lett felmarva. Magából a főtengely sonkákból is lett leszedve, egyrészt az elfordulás végett, másrészt a nehéz főtengely könnyítésének céljából - hiszen virgonc, pörgős motort szeretnénk. Természetesen a főtengely centírozása sem maradhatott el, ha azt kihagyjuk, szinte biztosra vehető a korai csapágyasság, esetleg főtengely törés.
Fabia főtengelyt többféleképpen lehet Favorit vagy Felicia blokkal házasítani, jelen esetben a következő átalakítások történtek: a blokk belső feléből kiszedtünk - lásd első rész, a Fabia főtengelyre a Favorit támcsapágyak felfekvő felülete lett felmarva. Magából a főtengely sonkákból is lett leszedve, egyrészt az elfordulás végett, másrészt a nehéz főtengely könnyítésének céljából - hiszen virgonc, pörgős motort szeretnénk. Természetesen a főtengely centírozása sem maradhatott el, ha azt kihagyjuk, szinte biztosra vehető a korai csapágyasság, esetleg főtengely törés.
könnyített főtengely |
Mivel Fabia hajtókarok és dugattyúk nem álltak rendelkezésre, ezért a régi Felicia könnyített hajtókarok kerültek átalakításra, hogy a keskenyebb Fabia hajtókar csapokon elforduljanak. Maga a hajtókar nem lett túlságosan könnyítve, hogy minél stabilabb legyen, inkább csak a súlyozásokból és a csapágycsészét rögzítő csavarok tetejéből lett leszedve, majd grammolva, hogy mind a négy egyforma súlyú legyen, minél inkább egyforma erőhatások érjék a főtengelyt a hajtókar csapokon. A dugattyúcsapszegek is minimális könnyítésen estek át.
könnyített, grammolt hajtókar |
keskenyített Felicia hajtókar - Fabia főtengelyen |
Főtengely végcsapágy: a faros Skodákban egy forgós csapágyba csúszik bele a váltó nyeles tengelyének vége, a Favorittól kezdődően egy fix fém perselyt alkalmaztak. Általában a fém persely kisajtolása után behelyezhető a forgós csapágy, jelen esetben, mivel kevés kilométert fog futni az erőforrás, az egyszerűbb rézperselyezést választottuk. A rézperselyben szépen forog a nyeles tengely, mégis megtámasztja azt kellőképpen és nem fog beremegni, megakadályozva ezzel esetlegesen a magas fordulaton történő váltást. Találkoztam már, alufóliával és kólás dobozból kivágott csíkkal körbetekert megoldással is, nem bizonyultak hosszú életűnek.
rézpersely a főtengely végében |
Átfúrt Felicia lendkerék |
Azt hiszem a motor alja kérdéskört sikerült körbejárni, magáról a vissza helyezésről fogok feltenni képeket, a vezérlést is akkor mutatom be a hézagolásokkal együtt, de előtte a jövő héten még a hengerfej téma jön...
Költségek:
Költségek:
Fabia főtengely: 10 000 Ft
Ékszíjtárcsa: volt, beszerzési ára kb. 3000 Ft
Lendkerék: volt, beszerzési ára kb. 5000 Ft
Gépmunkák centírozással: (nekem): 20 000 Ft, másnak nem tudom
Ékszíjtárcsa: volt, beszerzési ára kb. 3000 Ft
Lendkerék: volt, beszerzési ára kb. 5000 Ft
Gépmunkák centírozással: (nekem): 20 000 Ft, másnak nem tudom
Felicia MPI ékszíjtárcsa |
hagyományos ékszíjprofil |
Zsíroskenyér! /A löketet elírtad véletlenül/
VálaszTörlésKöszi!
VálaszTörlésIgen, már kijavítottam.
bakker nagytengelyes motorba konnyitetlen lendkereket, mi meg a szeriaba konnyitettet. cserelnunk kene :)
VálaszTörlésja amugy jo az iras, igy tovabb.
Magamtól én is a könnyűt raktam volna rá, mint írtam, rallycrossra ezt számolta Dénes bá annak idején, amikor papíron volt születőben, tekintettel a főtengely súlyveszteségére.
VálaszTörlésMeglátjuk...
hat vegul is a 130rs-nek meg nehezitettek is..
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésA teljes folyamatot leírod?
VálaszTörlésA végére kíváncsi vagyok... :D
Le is méritek padon a végeredményt?
Szándékomban áll, a teljes leírás.
VálaszTörlésJó lenne leméretni is, az is tervben van, bár a valódi próbatétel a versenypálya lesz igazán.
Senkit nem akarok kioktatni. Csak a véleményem.
VálaszTörlésA lendkerék könnyítés nem okoz nyomatékvesztést, csak változtat a nyomaték leadáson. Mivel kisebb tömeget kell mozgatni, könnyebben felpörög. De a kisebb tömegnek kisebb a lendülete (tömeg*sebesség) ezért a motor ellenállása (amit az autó súlya, és a rá ható erők is erősen befolyásolnak (emelkedő)) könnyebben megfogja.
Más: tehetetlenségi nyomaték: "Egy merev test tehetetlenségi nyomatéka egy adott tengely körül azt adja meg, hogy „mennyire nehéz” megváltoztatni a szögsebességét a tengely körül.
Analógia: A tehetetlenségi nyomaték egy forgást végző testnél ugyanazt jelenti, amit egy egyenes vonalon haladó testnél a tömeg jelent. Mégpedig azt, hogy mekkora energiát tárol adott test, adott mozgásállapotával. A tárolt energia és a tehetetlenségi nyomaték(vagy analógia esetében a tömeg) egyenes arányosságban áll egymással."
I= körülbelül k*m*r^2
m - tömeg
r - sugár
k - alaktényező (esetünkben 1/2)
Tehát csökken a tehetetlenségi nyomaték. De ez csak annyit tesz, hogy "könnyebb megforgatni/megállítani".
Hogy egyszerűen fogalmazzak: könnyebben pörög fel, és lassul le. A kisebb tehetetlenségi nyomaték miatt instabilabb lesz az alapjárat. Versenyzéshez jobb a könnyebb, krúzoláshoz jobb a nehezebb.
Angolul értőknek magyarázat:
http://hondaswap.com/engine-building/light-flywheel-loss-torque-9622/
13-as hozzászólás
Meglátjuk, ki fogom próbálni mindkettővel, murván is - ahol kell a nyomaték, főleg ha süppedős, mint Kakucson vagy Melkben.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés