2011. január 7., péntek

Nr.1 - Skoda Favorit 136L - 1990 - street legal tuning " a bordó"


a bordó
Gyártási év: 1990
Hengerűrtartalom:1289
Teljesítmény: 110 Le/ 120 Nm
Gyorsulás 0-100 : 8 sec
Végsebesség: 190 km/h

1991 őszén találtunk rá Anyukámmal a Nagykőrösi úti Autópiacon, a cél Favorit vásárlása volt, tudtam nem kell már csak másfél év és vezethetem a vasat. Akkor 13 000 km volt benne és folyt az AC alól az olaj - az eladó azt hitte blokkhibás.
Másnap cseréltem egy tömítést.
17 évesen lett jogsim és kezdtem használni Anyuval közösen - jó volt, Ő tankolta én használtam :-). '96-ban az enyém lett, csak az enyém! Nem kellett fél év és tuningoltunk! Mészáros Zoli - már nincs köztünk - segítségével a 47 000 km-t futott motor kiugrott és átalakult: könnyített főtengely, lendkerék, hajtókarok kerültek be egy Gaál féle Sp3-as (kb. 280 fokos) vezérműtengely társaságában. Az eredmény: egy iszonyat forgós motor, semmi nyomatékkal - ha meglátott egy emelkedőt visszafordult az autó. A gyorsulás sokat javult, kb. 10 mp. alatt elértük a százat, a végsebesség viszont csökkent 10 km/h-t. Akkoriban sok szlalomversenyen álltam rajthoz vele, nem volt valami jól használható a talicska. Év végére sikerült szereznem négy db. Fiat Argenta 14 colos felnit jó gumikkal - ekkor éreztem először mit jelent gumi és gumi között a különbség és kaptam egy toronymerevítőt a Skoda Klub tagjaitól a munkámért. '98-ban bekerült egy Felicia ATESO Sporting gátló/rugó szett, ami azóta is szolgál és jótékony hatással van a stabilitásra - egyből előrébb sikerült végezni a versenyeken is és a dobogón, vagy a közelében találtam magam. Megunva a nyomatékszegénységet csináltattam egy bővített/sikolt hengerfejet amelybe erősebb szeleprugók kerültek. A gyorsulás is javult, 8 mp. alatt sikerült a 100-ra ugrás és a végsebesség is felkúszott 175-re.



1991-ben
A sok verseny és utcai kilométer - 1999-re, már elértük a 200 000 km-t, Dániában is voltunk Skoda találkozón, padlógázzal végig Európán - elhasználttá tette a főtengelyt és full csapágyassá vált a gép. Kapott új széria főtengelyt és hajtókarokat és egy erősebb 315/300-as veztengelyt és egy jelentős karbi átalakítást. Akkoriban talán a leggyorsabb utcai Favorit volt Magyarországon. A fenti teljesítményadatok ezt az állapotot tükrözik. Nagyon sokat versenyeztem vele mindenféle versenyen: szlalom, amatőr rallycross, amatőr rallye, minden hónapban két verseny legalább. Sikerült meghívásos rallycross bajnokságot nyerni,  a Pásztóy kupasorozaton bajnoki második helyezést elérni, az FRT versenyeken rendre a dobogón végezni és rengeteg szlalomon kupát szerezni.
 
versenyen 1999-be
A felni és gumikészlet egyre nőtt, a kasztnin azonban már látszottak az évek és a sportos használat apróbb nyomai. 2001 végén terveztem az újrafényezést, mígnem egy Pécs melletti földes talajú versenyen sikerült 100 feletti tempónál fejre tenni.
versenyen 1998-ban

Kidobni nem akartam, mert hozzám nőtt, két évig pihent, míg 2004-ben elkészült a lakatosmunka - tetőcserével. 2005-ben fényeztünk és 2006 óta rakosgatom apránként.  Közben a motorba is új hüvely - dugó garnitúrát raktam és a hengerfej is felújításra került.




új hüvely - dugó garnitúra







 2011-ben újra az utakon - együtt!
Már a műhelyben van néhány utolsó simítás és tavasszal műszaki vizsgázik.

1 megjegyzés:

  1. max respect! Egy 1994-esem volt nemrég, sajnos el kellett adni... Nagyon megbízható gép volt, 170ezer ment bele 2007ig, soha nem hagyott cserben. Ebben már a Feliciába is szerelt 1.3mpi motor van, 68le lehet csippelni is. otthon Szlovákiában pedig turbót is szerel rá egy műhely..:) Olvasgatva a honlapot kedvet kaptam leporolni a Favorit tuningos álmokat.

    VálaszTörlés