2011. január 13., csütörtök

Nr.3 - Skoda Rapid 130 -1986 - street legal tuning "Darth Wader"

Skodás pályafutásom egyik legszebb és legbosszantóbb járműve. 1997-ben egy Skoda találkozón a

jelenleg
amikor még másé volt
Hajógyári - szigeten láttam meg először







- első látásra szerelem - akkor még egy klubtársam friss szerzeménye volt, nem is sejtettem mennyi zűrös év áll előttünk közös életünk folyamán. Akkor még karcsú volt és egy Ford RS szárny ékesítette a hátulját, míg fekete színét egy sötét és egy világos dekorcsík törte meg és jupiter felniken gördült.


1. vizsga után - keskenyen

'99-ben úgy hozta a sors, hogy az Automobil '99 kiállításon a Skoda Klub standjára kivittem és nálam maradt műszaki vizsga felkészítésre, majd eladásra - persze, hogy ha már hazajött, nem engedtem el... nagy hiba volt.
A "három kilót" részletekbe fizettem barátomnak, közben az autó levizsgázott. Két hónapnyi - erősen csajozós - használat után egy szolnoki utat követően (amely során sikerült közelebbi ismeretséget kötni egy corsás lány brigáddal - az egész egy piros lámpánál indult...), már majdnem hazaértem, amikor egy egyesből kettesbe váltás eredményeként lefogazott a tányér-kúpkerék a száraz kihajtásos váltóban - hurrá(1). Mivel "csóró" voltam és ezek a cuccok aranyáron voltak, egy év pihi következett, a gyári 130-as motor pedig átköltözött egy 105S-be, ami később beja néven híresült el. A váltó végül felújításra került Kronome Ákos keze által, míg egy 136-os Favorit tuning motort építettem bele - kis Gaál tengely, síkolt hengerfej, álló Weber, Proex dob. 2003-ban új műszakit kapott és az előbb említett felállásban kezdtük az évet, mígnem kb. fél év (nem napi) használat után egy Speed - Proex Kupa szlalomversenyen, háromból - kettőbe visszaváltás során lefogazott a tányér - kúpkerék - hurrá (2). Ismét C vágány, és egy kis lakatolás következett, valahogy hozzám került egy Skoda 130 LR széleítés szett, nosza próbáljuk fel, végül felkerült a Rapidra és ott is maradt, így erősen hajaz a legendás Skoda Rapid 130 RH pályaautóra - bár nem teljesen ugyanaz.


Rapid 130 RH


 A fényezés kemény 7 hónapig készült - nem a minőség végett - közben felújítottam az első futóművet és egy bontott váltót vettem alá. Végül 2005 közepén ismét használatba vettem a járgányt. Ha a Skodák között van punci mágnes, hát ez az, még tucc-tucc zene is került bele - persze nem használhattam ki eme tulajdonságát, mert időközben lányos apa is lettem és megbecsülöm az asszonyt.

őt kell megbecsülnöm
Lépten - nyomon megállítottak vele az emberek, a fejek fordultak és minden hülye bepróbálkozott a Suzuki Swift-től kezdve, a Subaru Impreza WRX-ig, ki több, ki kevesebb sikerrel, egy ilyen Daewoo Kalos vs Rapid párbaj során az M5-ös autópályán sikerült lemérni a végsebességet is, amely 182 km/h-ra volt (óra kiakadva, GPS még nem volt, így az időt stoppereltük és a kilométerköveket figyeltük). Az autó "széles" pályafutása kezdete után egy hónappal Pécsre menet, iszonyat fogyasztást produkált - 100km után elfogyott a benya - kiderült, elrepedt a tank, hogy mitől (?) máig sem tudom. Találtunk egy 2 L-es kólás üveget az lett a tank, öröm volt minden kúton megállni és "teletankolni" az autót. Pécsett sikerült az apolló felnik közül egyet gallyra tenni, úgy hogy egy padkázáskor kiszakadt a közepe, majd kisvártatva betört az új szélvédő. Ezután két - három hónap hibamentes üzemelés következett, mígnem a pesterzsébeti Határ úton harmadikba haladva, ismét lefogazott a tányér - kúpkerék hurrá(3) -itt lett elegem a száraz ötös váltókból és egy négyes, szintén száraz Garde váltó került alá, ami azóta is szolgál és bírja - persze, ha a többi része is üzemel. Szóval 2006 felé közeledvén egy szép kőbányai napon mellém állt egy Passat - ismét a bepróbálkozós fajtából, a X.-ik kerületi őrült street racingból mi jöttünk ki győztesen, de a motorolajból egy kis víz bekerülésével igazi olasz cappucino vált. A f@stalicskát letettem télire, persze műszaki ismét leketyegett és az autó több helyen is felújításra szoruló állapotban volt.

Felci és Wader nagyúr
Beszerzésre került egy új szélvédő, elkészült és a farban pihen egy Felícia alapú 1.3-as piszkált moci, 315/300-as Gaál vezérműtengellyel, Tatra 603-as Jikovval, és a Proex dobbal, itt-ott könnyítve, sprint hengerfejjel. Kapott egy motorsportos magnézium felni garnitúrát és új gumikat, hátulra 3 cm, előre 2 cm-es alu nyomtávszélesítőket. Lecseréltük a szőnyegezést is. Még hiányoznak a H csoportos lökhárítók - mint a csíkoson fentebb. Szépen lassan elkészül - muszáj mert a lányom egy -két év múlva ezzel akar bulizni járni a barátnőivel!

2 megjegyzés:

  1. Én csak azt nem tudom, hogy honnan szeded elő ezt a sok archív 1971-es képet... :P

    VálaszTörlés
  2. oda photoshop-olom az évszámokat, az ellenség megtévesztése végett :)

    VálaszTörlés