2011. január 26., szerda

Nr. 4 Skoda 105S - 1982 -rallycross div9 versenyautó - "Beja"

Beja volt az egyetlen talán, aki iránt nem éreztem semmiféle birtoklási vágyat, mégis egyik legkedvesebb autómmá vált a kis 105-ös Skoda. Az ezredforduló évében (2000) már Asszony Pajtival éltem az életem és erősen tervezgettük Felíciát is (kislányunk), a mindennapi verda és a hétvégi versenyautó szerepét a bordó Favorit töltötte be - Skodák jöttek, mentek, szerelésre, bontásra, ideiglenes használatra, míg az 1000MB ritkán került elő szép időben, a Rapid meg lefogazott, mint mindig.
Egy szép napon mikor hazaértem a Favorittal, egy igen ronda "nap sárga" puncilámpás 105S állt gazdájával a kapu előtt - gondoltam javíttatni, vagy alkatrészért jött. A jövetel célja eladás volt: "te úgyis minden sz@r Skodát megveszel, eladom neked hatvanezerért.... friss a vizsga, de csapágyas a motor én már hat kilót költöttem rá az XY szerelőnél.... adok hozzá egy új hengerfejet is" Nem állt az üzlet. Egy hét múlva ismét a vendégem volt a fiatalember, immár 40 000 lett volna a kért összeg, nem állt az üzlet. Újabb hét elteltével ismét új ajánlatot kaptam, 20 000 Ft-ért enyém lehet a gép - gyors fejszámolás: új hf., Suzuki ülések, 2 év műszaki, állt az alku. Hajni a Moszkva téren dolgozott, hirtelen felindulástól vezérelve az új szerzeménnyel mentem érte. Csepeltől a célig 3x forrt fel a víz, olajnyomás 10km után nem volt, csak a kerregő hang. Hazaúton hasonló kalandok, a lényeg, hogy az utcánkba érve csak egy henger járt és a kapu előtt végleg beállt a motor -betoltuk az udvarba, a Rapid mellé. Hétvégén nézegettem a két f@stalicskát és korszakalkotó ötletem támadt - kettőből egyet! A Skoda 130-as motor átköltözött a 105-be és kész volt a "Surprising Skoda".  BEJ-648-as rendszámáról, Asszony Pajtitól a "Beja" nevet kapta.
 Másnap vasárnap átesett a tűzkeresztségen és a Campona szlalomversenyen kategóriát nyertünk(!), kivittem a Hungaroringre is gyorsulásira, minden faros skodás engem nézett ki, tekintettel az autó "buta kinézetére", általában volt lekonyuló arc...
2001 - Bécsi út Speed Kupa

2004 FRT - Laktanya - már Favorit motorral
Szóval Beját nem kíméltük, aztán a Favi fejre tétele után ő lett egy ideig a családi limuzin is. 2002-ben Szabadszálláson megnyertük 100%-os teljesítménnyel a Castrol Kupát, mely földes, laza talajú versenysorozat volt - itt  vált legendává, hogy a 105-ös Skoda kizárólag a JET benzintől ilyen táltos. Az utolsó futamra már elfáradt a 130-as moci hajtókar csapágyazása, így 2003-ra egy 135-ös Favorit blokk került be a helyére, apró tuninggal, mint Sp3-as Gaál tengely, síkolt hengerfej, alátétezett szeleprugók, könnyített lendkerék, álló weber karbi és keresztdob, az autó súlyán is faragtunk, a súly 700 kg. alá csökkent.  Főleg az FRT versenyein indultunk ahol leginkább a laktanyában és a cross pályán, gyengébb minőségű talajon értünk el sikereket, a repülőtér gyors, pályáin a GTI Suzukik és a komoly Favoritok leszorítottak a dobogóról, ahol, mind futómű, mind motorerő tekintetében hátrányban voltunk.
2004-második felében hozzám került egy Kasza Zoli általépített nagyon komoly versenymotor, kompletten.
A paraméterek: könnyített/polírozott főtengely és hajtókarok, "pihe" ékszíjtárcsa, Felicia KIT Car vezérműtengely tűzkarikás hüvelyek, nagy szelepes hengerfej, dupla weberekkel. Az 1.3-as 130 paci körül teljesített. A menetteljesítmények más dimenziót jelentettek, mint eddig a faros Skodáimban
A "brutál" motorral és műanyag elemekkel Lacháza repterén 2005
. A futómű, fék  és az egyéb dolgok, viszont kevésnek bizonyultak a motorhoz, a korábbi kezességet felváltotta a kitörési hajlam. A gyorsulás 6 mp.-re redukálódott. 2005-re négy- öt komoly és néhány gyorsulási verseny után a motor hengerfejes lett, így szétszedésre került, az autó pedig két év C vágány után kasztnishoz, a szokásos szépészeti küszöb, taposó, sárvédőív cserékre és egy kis erősítésre. Akkoriban néhány barátom és korábbi versenyzőnk (Csendes Zsolt, Papp Gergő, Gorácz Béla) a rallycross felé vette az utat, az új div9-es kategóriába. Engem is hívtak, tekintettel hogy a Skodák mindig "nagy királyai" voltak a szakágnak - Sutyor Szabi ebben az időkben volt verhetetlen bajnok, míg fiatalon el nem halálozott. Én inkább a historic rallye felé kacsintgattam és megépítettem az S100-ast, de a versenyzési költségek a historicban elérték az "iszonyat" kategóriát. Közben kivittük Tökölre gyorsulni a vasat Dani barátommal, de sajna a weber gázkarja felakadt és megszorult (persze nem vettem észre), így mikor kettőből- háromba váltottam, a motor leforogta a10 000-et és megsült a főtengely.  2008-ra Marczell Gyuri is kész lett a rallycross autójával és több - kevesebb sikerrel megkezdte a versenyzést. 2009-re elhatároztam: rallycross versenyautót építünk!:  Az MNASZ technikai szabályzat szentírás, így az autón sok mindent vissza, vagy át kellett alakítani: 130 LR homológ bukóketrec - már a hegesztett fajta, homológ ülés, homológ 6 pontos öv, 5 kg.-os poroltó, külső - belső áramtalanító és új kábelezés és új immár széles hátsó futó került bele a megfelelő gátlókkal, homológ motor és csomagtér leszorítók lettek feltéve. A súlyt  vissza kellett tornáznunk 800 kilóra.
2010 Bajnoka div.9 -1400
Az utolsó pillanatra elkészültünk a 2010-es rallycross gálára - a 2010-es történéseket a korábbi http://skodaflotta.blogspot.com/2010/10/egy-rallycross-bajnoksag-tortenete-2010.html bejegyzésben olvashatjátok.
2011-re elkészült egy új váltó, amely száraz féltengelyes kihajtású négysebességes Garde, rövid, S100-as vég áttálellel bír, Sulyok Gabi barátom keze által. A jövőben szeretnék egy speres váltót alá, főleg ezért térek át a száraz kihajtásra. Meg van a 130-as Rapid futómű is, némi összerakásra és beszerelésre vár, míg az új immár 1.4-es blokk alkatrészei is 90%-ban rendelkezésre állnak. Egyenlőre az autó nem került szétszedésre, ha elkészül minden az első versenyre április végére, akkor beszerelésre kerülnek az új dolgok, hanem, akkor a 2010-es technikával kezdem az évet Bejával.
Végezetül egy tesztvideó Kakuscringről - motorhangolás közepette - itt még nem tökéletes a gyújtás.

4 megjegyzés:

  1. Kéne már egy olyan video is, amin minden rendben van :) Racing Dayen azért nagyon komolyat lépett.

    VálaszTörlés
  2. Kéne néha "vidijózni", nem csak fényképezni, jó lenne visszanézni a múltat.
    Idén ismét ott leszünk!

    VálaszTörlés
  3. Racing Day-en milyen motor volt benne? Mert ott tényleg eszement mit ment :)

    VálaszTörlés
  4. A Kasza féle 1.3-as, de már széria főtengellyel és hajtókarokkal, ami Tökölön összeégett, ki kellett dobnom, a blokk, veztengely, hf. stb. maradtak, de az egyik új tűzkarikám nem volt jó, elrepedt.
    Ebből csinálom az új mocit.

    VálaszTörlés