2011. február 4., péntek

Skoda 1.4 rallycross versenymotor építése 1.rész - az alapok

Úgy gondoltam érdeklődésre tarthat számon a téma, hangsúlyozom, hogy a bemutatásra kerülő módszer nem szentírás, csupán az én motorépítési koncepcióm és munkamódszerem bemutatása.
A terv, hogy minden lényeges munkafolyamatot bemutatok és saját tapasztalataimat leírom magyarázatként.


A cél:egy olyan Skoda tuning motor építése, amely a rallycross szakágban elsősorban saját géposztályában divízió 9   0 -1400 ccm,  másodsorban a kategóriában 0-2000 ccm abszolút értékelésben ütőképes.
Mivel az anyagi lehetőségek korlátozottak, megpróbálunk minél költséghatékonyabban dolgozni.
A rallycross versenyeken életbevágóan fontos a jó rajt és a dinamikus kigyorsítások, akár alsó fordulatról is, mert a pályákon viszonylag sok kanyar és rövid egyenesek váltják egymást, sőt a pálya burkolata is többször változik a szilárd és a laza között.
Megpróbálunk egy jó kompromisszumot szülni, mely egy olyan erőforrás lesz, amely kellően nyomatékos, de jól veszi a fordulatot is. 

A motor alapja egy Favorit 136 motorblokk, mely 1.3-asként már szolgált az autóban.
Ebbe egy Skoda Fabia 1.4 MPI főtengelyt fogunk rakni és egy gyári Skoda Felicia 1500  Kit-Car vezérműtengely pontos másolatát.

Síkolt blokk és hüvelyek
Tiszta blokk
A blokkot szétszedtem szinte teljesen és elvittem gépműhelybe, ahol megtisztították, síkba húzták a tetejét, illetve a hüvelyek tetejét is, szem előtt tartva a kellő hüvelykiállást, valamint a hüvelyek alja és a blokkban a hüvelyek felfekvő felülete is becsiszolásra került. Mivel ezek a motorok sem fiatalok, gyakran előfordul, hogy megvetemedik a tetejük és nem lesz teljesen egyenes. Lehetetlen a normális hüvelybeállítást megcsinálni vagy egyáltalán nem lesz síkba a hengerfejjel és előbb-utóbb hengerfejes lesz a motor. Tuning motornál inkább előbb, mert a gyárihoz képest kompressziót is fogunk növelni.    

Főtengely helye


Ahhoz, hogy a Fabia főtengely elforduljon a Favorit blokkba egy kicsit "nagyobb helyet" kell neki csinálni, a fenti kép szerint kiköszörültünk a blokk oldalából amennyi szükséges volt. A Fabia főtengely előnye, hogy nagyon stabil, ellentétben a "filigrán" Favorit/Felicia főtengelyhez képest, anyagminőségben is veri elődeit. Természetesen legfőbb előnye a nagyobb löket, amellyel a hengerűrtartalom  növekszik. Hátránya, nagyobb súlya a régebbi típusokhoz képest.  Aki teheti kezdjen komplett Fabia blokk tuningolásába.

AC kihajtás lefedése
Mivel a vezérműtengelyen amúgy sincs AC pumpa meghajtó kör, meg a mechanikus pumpa amúgy sem látná el kellő üzemanyaggal a két Weber karburátort, elektromos AC-t használok, a kihajtást egy egyszerű lemezborítással fedtem le, mely alatt a gyári papírtömítés lapul.
Felicia 1500 KIT CAR vezérműtengely - másolat
Előző 1.3-as motoromban teljesen bevált a fenti tengely eredetije, amit rámásoltattam egy Felicia 136B vezérműtengelyre, kíváncsian várom, lesz e olyan jó, mint a mesterdarab, amit egyenlőre eltettem mintának, ha nem válik be a kopírozott tengely, visszateszem a gyári darabot. Ahhoz, hogy a gyári tengely el tudjon fordulni a Favorit blokkban, a tengely felfekvő csapjaiból le kellett esztergálni, mert a gyári versenyblokkok, illetve a Felicia MPI-től kezdődően a széria Skoda motorok is nagyobb csapátmérővel rendelkeztek.
A fenti tengely eddigi tapasztalataim szerinti legjobb Skoda tuning tengely, 318/300 fokos, amely a Skodánál nagy fokolásúnak minősül, ami azt jelenti, hogy a szelepeket hosszú időre tartja nyitva, így karakterisztikája szerint inkább felső fordulaton kellene élnie a motornak, amit teljesít is. Mégis az alacsonyabb fordulatszám tartományokban is meglepően jól autózható a többi hasonló fokolású tengelyhez képest. gyakorlatilag 2500-as fordulattól él a motor, majd előbb 3500 körül érezni egy hatalmas teljesítménydózist, amit 6000-nél egy újabb követ. Kíváncsian várom az új konfigurációval milyen lesz a viselkedése, én még több nyomatékot várok.


Eddigi költségek:
Favorit blokk - már megvolt, ha venni kellett volna kb. 5000 Ft.-ért hozzájutunk
Blokkon végzett gépmunkák fentiek szerint : 12 000 Ft
Vezérműtengely: gyári KIT-CAR tengely: 50 000 Ft volt 2005-ben, tengely másolása: 15000 Ft

4 megjegyzés:

  1. ket kerdesem volna.

    amit irtal a felicia tengelyek nagycsapossagarol, az a 136B-nel meg nem volt igaz, az normal favi blokkba passzol. nem 136M tengelyt raktal be? vagy azt, hogy le kellett szedni a tengely csapbol, azt a gyari tengelyre ertetted?

    a masik: lehet tudni a nyitasi zarasi szogeket ennel a tengelynel? ha megmertetek es publikus, leirnad?

    VálaszTörlés
  2. Igen, a gyári tengelyből kellett leszedni annak idején, azért is 136B-ből lett másolva, mert az kis csapos - javítottam a félreérthető mondatot.

    Magát a tengelyt, a kimérését és a csapok köszörülését is Kasza mester intézte még Guszti barátomnak, így szögekről nem tudok nyilatkozni sajnos.

    VálaszTörlés
  3. Én is hadd kérdezzek:) A fabia főtengelyt a saját támcsapágyaival hoztátok össze?

    VálaszTörlés
  4. Következő fejezetben visszakerül a főtengely és bemutatkozik a hengerfej :-)

    VálaszTörlés