2011. február 10., csütörtök

Skoda 1.4 rallycross versenymotor építése 2. rész - főtengely, hajtókarok

Mielőtt folytatnám az új motor bemutatását, el kell, hogy mondjam, messzemenően ez a téma mozgatta meg  legjobban az oldal látogatóit. Általában, több, mint száz napi oldal megnyitás és ötven - hatvan bejegyzés megnyitás jelzi az érdeklődést.
Ahogy lenni szokott a mára tervezett munkák a motoron kicsit csúsznak, egy ügyfél Favorit miatt, de fotóztam egy kicsit, aztán visszapakoltam, kicsit rendszerezve a dolgokat. 
Fabia főtengely
Szóval főtengely: Fabia főtengelyt elsősorban a nagyobb lökete miatt használunk, 78-as löketével a Favorit - Felicia 72-es lökete áll szemben. Használatával közel 1400 ccm-t és nagyobb nyomatékot kapunk, igaz kevésbé lesz ideális majdnem "kocka" motorunk, mint egy Favorit esetében.
Fabia főtengelyt többféleképpen lehet Favorit vagy Felicia blokkal házasítani, jelen esetben a következő átalakítások történtek: a blokk belső feléből kiszedtünk - lásd első rész, a Fabia főtengelyre a Favorit támcsapágyak felfekvő felülete lett felmarva. Magából a főtengely sonkákból is lett leszedve, egyrészt az elfordulás végett, másrészt a nehéz főtengely könnyítésének céljából - hiszen virgonc, pörgős motort szeretnénk. Természetesen a főtengely centírozása sem maradhatott el, ha azt kihagyjuk, szinte biztosra vehető a korai csapágyasság, esetleg főtengely törés. 
könnyített főtengely
Mivel Fabia hajtókarok és dugattyúk nem álltak rendelkezésre, ezért a régi Felicia könnyített hajtókarok kerültek átalakításra, hogy a keskenyebb Fabia hajtókar csapokon elforduljanak. Maga a hajtókar nem lett túlságosan könnyítve, hogy minél stabilabb legyen, inkább csak a súlyozásokból és a csapágycsészét rögzítő csavarok tetejéből lett leszedve, majd grammolva, hogy mind a négy egyforma súlyú legyen, minél inkább egyforma erőhatások érjék a főtengelyt a hajtókar csapokon. A dugattyúcsapszegek is minimális könnyítésen estek át.

könnyített, grammolt hajtókar

keskenyített Felicia hajtókar - Fabia főtengelyen
Szintén többféle megoldás létezik az alábbi három problémára, jelen esetben ezek születtek:
Főtengely végcsapágy: a faros Skodákban egy forgós csapágyba csúszik bele a váltó nyeles tengelyének vége, a Favorittól kezdődően egy fix fém perselyt alkalmaztak. Általában a fém persely kisajtolása után behelyezhető a forgós csapágy, jelen esetben, mivel kevés kilométert fog futni az erőforrás, az egyszerűbb rézperselyezést választottuk. A rézperselyben szépen forog a nyeles tengely, mégis megtámasztja azt kellőképpen és nem fog beremegni, megakadályozva ezzel esetlegesen a magas fordulaton történő váltást. Találkoztam már, alufóliával és kólás dobozból kivágott csíkkal körbetekert megoldással is, nem bizonyultak hosszú életűnek. 


rézpersely a főtengely végében
Lendkerék:mivel a főtengelyhez lendkerék nem járt, Feliciát használtunk. Ha nem áll rendelkezésre Fabia, a Favorit, Felicia lendkerék is használható, a megfelelő furatok elhelyezésével. Természetesen minden átalakítás után centíroztassuk, mint ahogy jelen esetben is történt, most a nyomatékot szem előtt tartva kedvenc mérnököm tanácsára eltekintettünk a könnyítéstől. Én eddig minden 1.3-as tuning motorom lendkerekéből leszedettem, hogy fordulatszám barát legyen, kíváncsian várom mi lesz most. Már most tudom, hogy ki fogom próbálni könnyebb cuccal is:-)

Átfúrt Felicia lendkerék
Ékszíjtárcsa: szintén Felicia származék, a Fabia és Felicia MPI főtengely vége 30mm átmérőjű, szemben a Favoritéval, ami 32-es és hiába perselyezzük folyni fog az olaj - már próbálkoztam korábban ékszíjtárcsa híján.A hosszbordás ékszíjprofilba régi, hagyományos profil lett rámaratva, hogy normál ékszíjat használhassunk, amire  elsősorban a faros vízpumpa tárcsája miatt van szükség, azt nehezebb lenne hosszbordássá alakítani.
 Azt hiszem a motor alja kérdéskört sikerült körbejárni, magáról a vissza helyezésről fogok feltenni képeket, a vezérlést is akkor mutatom be a hézagolásokkal együtt, de előtte a jövő héten még a hengerfej téma jön...

Költségek:
Fabia főtengely: 10 000 Ft
Ékszíjtárcsa: volt, beszerzési ára kb. 3000 Ft
Lendkerék: volt, beszerzési ára kb. 5000 Ft
Gépmunkák centírozással:  (nekem): 20 000 Ft, másnak nem tudom

Felicia MPI ékszíjtárcsa
hagyományos ékszíjprofil




















11 megjegyzés:

  1. Zsíroskenyér! /A löketet elírtad véletlenül/

    VálaszTörlés
  2. bakker nagytengelyes motorba konnyitetlen lendkereket, mi meg a szeriaba konnyitettet. cserelnunk kene :)

    ja amugy jo az iras, igy tovabb.

    VálaszTörlés
  3. Magamtól én is a könnyűt raktam volna rá, mint írtam, rallycrossra ezt számolta Dénes bá annak idején, amikor papíron volt születőben, tekintettel a főtengely súlyveszteségére.
    Meglátjuk...

    VálaszTörlés
  4. hat vegul is a 130rs-nek meg nehezitettek is..

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. A teljes folyamatot leírod?

    A végére kíváncsi vagyok... :D

    Le is méritek padon a végeredményt?

    VálaszTörlés
  7. Szándékomban áll, a teljes leírás.
    Jó lenne leméretni is, az is tervben van, bár a valódi próbatétel a versenypálya lesz igazán.

    VálaszTörlés
  8. Senkit nem akarok kioktatni. Csak a véleményem.
    A lendkerék könnyítés nem okoz nyomatékvesztést, csak változtat a nyomaték leadáson. Mivel kisebb tömeget kell mozgatni, könnyebben felpörög. De a kisebb tömegnek kisebb a lendülete (tömeg*sebesség) ezért a motor ellenállása (amit az autó súlya, és a rá ható erők is erősen befolyásolnak (emelkedő)) könnyebben megfogja.
    Más: tehetetlenségi nyomaték: "Egy merev test tehetetlenségi nyomatéka egy adott tengely körül azt adja meg, hogy „mennyire nehéz” megváltoztatni a szögsebességét a tengely körül.
    Analógia: A tehetetlenségi nyomaték egy forgást végző testnél ugyanazt jelenti, amit egy egyenes vonalon haladó testnél a tömeg jelent. Mégpedig azt, hogy mekkora energiát tárol adott test, adott mozgásállapotával. A tárolt energia és a tehetetlenségi nyomaték(vagy analógia esetében a tömeg) egyenes arányosságban áll egymással."

    I= körülbelül k*m*r^2

    m - tömeg
    r - sugár
    k - alaktényező (esetünkben 1/2)

    Tehát csökken a tehetetlenségi nyomaték. De ez csak annyit tesz, hogy "könnyebb megforgatni/megállítani".

    Hogy egyszerűen fogalmazzak: könnyebben pörög fel, és lassul le. A kisebb tehetetlenségi nyomaték miatt instabilabb lesz az alapjárat. Versenyzéshez jobb a könnyebb, krúzoláshoz jobb a nehezebb.

    Angolul értőknek magyarázat:
    http://hondaswap.com/engine-building/light-flywheel-loss-torque-9622/
    13-as hozzászólás

    VálaszTörlés
  9. Meglátjuk, ki fogom próbálni mindkettővel, murván is - ahol kell a nyomaték, főleg ha süppedős, mint Kakucson vagy Melkben.

    VálaszTörlés
  10. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés